Всеки ден при излитане на стотици полети по света се чува следното изречение: „Моля, включете преносимите си електронни устройства, включително мобилните телефони на режим полет!“ или подобен призив. Докато доста хора мислено се оплакват, защото ще бъдат разделени от служебния мейл, социалните мрежи и любимите сайтове, докато просто чакат да стигнат до следващото летище, други са убедени, че това е за добро.
Общо схващане е, че сигналите от мобилните телефони на всички пътници взети заедно, ще се отразят на навигационната система на самолета и дори може да причинят катастрофа. Но дали това наистина е така или е просто остарял мит? Истината е, че самите системи на самолетите са създадени така, че да не се разсейват от подобни сигнали, които така или иначе могат да се появят от неконтролируеми външни източници. Ако наличието на сигнал от мобилен телефон е способно да изкара от строя цял самолет, тогава този вид транспорт няма да е толкова сигурен.
Все пак при полет на подобна височина, е важно винаги да поставяме безопасността на първо място. Затова е препоръчително всички мобилни устройства да бъдат предварително превключени на подходящия режим. Потенциалното влияние, която мобилният телефон може да окаже съществува не само, докато собственикът му го използва, но и когато е в стандартен режим. Съществуват дори предположения, че има катастрофи, причинени от смущения на автопилота, предизвикани от електронните устройства.
Статистиката показва, че дори и задължителните предупреждения не стимулират пътниците достатъчно и в крайна сметка приблизително 50% от присъстващите на борда не следват инструкциите, било то несъзнателно или умишлено.
Въпреки непотвърдените данни за оказване на влияние върху авиационната техника, правилото за телефоните се запазва и от гледна точка на комфортното пътуване. В момента, в който се разреши ползването им, значителен процент от пътуващите ще започнат активната им употреба, особено при дълги полети. Това от своя страна ще накара друга част от пътниците да изразят неодобрението си и така ще се оформи конфликт, от който пряко потърпевш ще бъде екипажа на самолета.