Всеки, който пътува поне няколко пъти в годината със самолет, е попадал в турболенция. Това се случва особено често при презокеанските полети. Много и различни неща могат да предизвикат този неприятен ефект, както когато управлявате автомобил и животно изкочи на пътя ви или се е появила дупка на неочаквано място. Това е част от процеса на пътуване и не бива да причинява неоснователна паника сред пътниците.
Пилотите са добре обучени, а маршрутът на самолета е предварително избран и проверен, така че да се избегнат подобни нежелани ситуации. Въпреки тава, често изпадаме в турболенция и тогава това явление се нарича „турбулентност при ясно време“. Въздушните потоци, които самолетът обикновено „улавя“, за да се движи по тях са дълги хиляди километри, но понякога може да има смесване на въздуха и част от самолета да попадне в по-бързо или по-бавно движещ се поток.
Подобни промени във въздушните течения не могат да се видят от пилота или засекат от радара. Възможно е друг екипаж, който вече е минал от там да сигнализира на следващия, но ако габаритите му са различни – тип самолет, брой пътници и товар, не може да се гарантира същия резултат.
В зоните около екватора, най-вече над Африка, над високопланинските масиви и над Атлантическия океан има най-голям вероятност за това. Ако местата ви са на редовете, най-близко до крилата на самолета и към пътеката, ще усетите най-малко смущения. Колкото по в края стоите обаче, независимо дали към предната или задна част на самолета, толкова по-вече ще усетите влиянието на турболенцията.
При по-сериозни, но значително редки ситуации, пътниците или екипажът могат да бъдат наранени, но причината по-скоро е, че не са използвали предпазни колани или са се движели в това време. При турболенция може да имаме чувството, че пропадаме със стотици метри, а всъщност са само няколко. Затова смело затегнете коланите и спазвайте инструкциите за безопасност. Така неусетно ще се приземите на мечтаната дестинация или у дома.